One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Airport & Netwerken » Mac's in het netwerk

Mac's in het netwerk

gIzMo01

gIzMo01 op 12 mei 2011 #

Beste,

Mijn vriendin heeft een draadloos netwerk, nu ziet ze in haar finder enkele mac’s van haar buren verschijnen.
Ze heeft nu schrik dat deze haar netwerk gekraakt hebben (is dit zo?) wanneer ik het wachtwoord van de WIFI verander, blijven we deze mac’s in de finder zien?

Wat is hiervan de rede?

KarelWillem

KarelWillem op 12 mei 2011 #

Je ziet standaard elk om je heen liggend netwerk, wat binnen bereik is.

Zo is dit bijvoorbeeld momenteel mijn rijtje:

Niets om je ongerust over te maken.

Novix

Novix op 12 mei 2011 #

Normaal komen enkel toestellen die in verbinding staan met hetzelfde netwerk in die lijst (voor zover ik weet). Je buren zit dus weldegelijk op hetzelfde netwerk.

Als je netwerk beveiligd met een WPA paswoord is het niet mogelijk om deze zomaar te “kraken”.

Zou het niet toevallig kunnen dat je ingelogd bent op hun netwerk? Macs hebben namelijk de gewoonte om snel in te loggen op een netwerk zodra ze opgestart zijn. Dit kan je even controleren door op het icoontje van AirPort te klikken bovenaan :)

Strifer

Strifer [moderator] op 12 mei 2011 #

Maar zie je dan ook de Macs die aan de andere netwerken gekoppeld zijn?! Dat zou niet zo moeten zijn volgens mij. Bedoel je dat er Macs verschijnen onder het kopje ‘gedeeld’ aan de linkerkant van een Finder venster? Als ze onder dat kopje staan betekent dat die Macs en die van je vriendin op hetzelfde netwerk zitten volgens mij. Controleer even op welk netwerk de Mac van je vriendin zit.

KarelWillem

KarelWillem op 12 mei 2011 #

Novix op 12 mei 2011

Normaal komen enkel toestellen die in verbinding staan met hetzelfde netwerk in die lijst (voor zover ik weet). Je buren zit dus weldegelijk op hetzelfde netwerk….

Nee hoor. Bij ons (en bij de buren ook trouwens) komen al jaren op alle Mac’s in huis ALLE netwerken in de buurt langs.

Volgens mij is dat gewoon standaard procedure.
Net als dat je op je iPhone en iPod alle WiFi netwerken binnen bereik kunt zien.

Strifer op 12 mei 2011

…Bedoel je dat er Macs verschijnen onder het kopje ‘gedeeld’ aan de linkerkant van een Finder venster?…

Ik denk niet dat dat bedoeld wordt.

Strifer

Er staat toch echt in de OP van de TS dat hij Macs ziet verschijnen in de Finder. Dat is toch echt iets anders dan de beschikbare netwerken zien van iedereen in de buurt.

gIzMo01

gIzMo01 op 12 mei 2011 #

Idd, maar ik denk er net aan. Ik denk dat wij in het gebouw op 1 netwerk zitten en wij hebben dan een beveiligde wifi geïnstalleerd in dit netwerk, maar de mensen die via de KABEL aansluiten op het vastnetwerk zitten dan wss ook nog steeds in ons netwerk.

Nu is onze vraag dan wel, hoe kunnen we best onze computer beschermen tegen hun?

TheBigZ

TheBigZ op 12 mei 2011 #

“haar netwerk”
“ons netwerk”
Duidelijk verhaal….

Wil je nu wel of niet op hetzelfde netwerk als je collega’s zitten?

gIzMo01

gIzMo01 op 12 mei 2011 #

Haar en ons is natuurlijk hetzelfde, we zitten allemaal in 1 netwerk wegens we het internet delen. Wij wilde dit echter draadloos en hebben dus router geïnstalleerd, nu is er enkel de schrik dat collega’s aan onze data kunnen in het netwerk.

TheBigZ

TheBigZ op 12 mei 2011 #

Draadloos of bedraad maakt geen verschil. Ik neem aan dat je een WPA2 wachtwoord op je draadloze netwerk hebt ingesteld, en dat niet “iedereen” dat wachtwoord kent.

Computers die op hetzelfde (sub)netwerk zitten kunnen elkaars publiek-gedeelde mappen zien. Dat is ook juist het handige van het hebben van een netwerk, om makkelijk bestanden te kunnen delen.

Wel of niet een (extra) router gebruiken kan wél helpen om een deel van het netwerk af te schermen.

Strifer

Als macs in hetzelfde netwerk zitten kunnen ze elkaar zien en elkaar bereiken, maar enkel in de publieke mappen – tenzij er andere dingen zijn ingesteld. Eventueel kun je dit regelen via de systeemvoorkeuren > delen.

prullenbak

prullenbak op 12 mei 2011 #

Haar en ons is natuurlijk hetzelfde, we zitten allemaal in 1 netwerk omdat we het internet delen. Wij wilden dit echter draadloos en hebben dus router geïnstalleerd, nu is er enkel de schrik dat collega’s bij onze data kunnen via het netwerk.

tinus_omt

tinus_omt op 12 mei 2011 #

Je kunt het afschermen door tussen jullie eigen machines en de andere een router met NAT te zetten zodat je een apart subnet creeert.

Anoniem op 12 mei 2011 #

Interested in you,
My name is Vera, i saw your profile today and became interested in you,i will also like to know you better, i want you to send an email to me  so that i can send you my picture for you to know whom i am. Here is my email address vera_nuhan(AT)yahoo(DOT)com i believe we can move from here. I am waiting for your mail. Remember the distance or col our does not matter but love
matters allot in life.
Yours Love
Vera
     (vera_nuhan@yahoo.com)

iMad

iMad op 12 mei 2011 #

De Wifi router is dus verbonden met draad met het Netwerk waar iedereen (de buren) opzit.
Dus je vriendin en de buren zitten op hetzelfde netwerk!!!
De enige beveiliging is dus nu je gebruikersnaam en wachtwoord.

Jan Pikant

Jan Pikant op 12 mei 2011 #

En dus moet je doen wat Tinus voorstelt: stelt de router zo in dat ie gaat NATen en dus een apart netwerk aanmaakt. Zo scheidt je de beide netwerken, terwijl je toch kan Internetten via het bedrade netwerk.

Neemt niet weg dat iedereen in het bedrade netwerk gewoon je Internet verkeer af kan luisteren.

Over dit topic

Gestart op 12 mei 2011 door gIzMo01

Laatste reactie door Jan Pikant

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen