One More Thing » Community » Forum » Mac Software » OS X » nieuw toetsenbord, print screen en delete knop

nieuw toetsenbord, print screen en delete knop

erwin.prins

erwin.prins op 16 juni 2008 #

ik heb net een nieuwe iMac gekocht met een draadloos toetsenbord erbij. ik had vroeger altjid een windows computer en kon altijd een print screen maken, maar hoe maak ik met een mac een print screen? want het draadloos toetsenbord van de mac is kleiner dan normaal. normaal heb je altijd aan de rechterkant nog allemaal van die cijfers zegmaar maar dat heb je nu niet meer. dus de vraag is hoe kan ik een print screen maken?
tevens nog even de vraag of er ook nog een delete knop is aangezien ik die niet kan vinden maar gister drukte ik per ongeluk op een knop (weet niet welke meer) en toen kreeg ik de melding of ik het echt wilde verwijderen of zoiets.

Erwin

jgmkoster

jgmkoster op 16 juni 2008 #

print screen: shift+appeltje+3 (of 4)
delete : fn+backspace

Kobes

Kobes op 16 juni 2008 #

Dat vind ik het enige nadeel van het nieuwe wireless keyboard van Apple: geen numeriek toetsenbord en geen foreward delete (zoals ie officieel heet) knop apart.

junjur

junjur op 16 juni 2008 #

hoezo heet ie forward delete? bij mij op het nieuwe bedrade toetsenbord staat gewoon delete hoor… waarom zou die anders heten.

Printscreen is idd command (appeltje)+shift+3. Je kunt ook command+shift+4 gebruiken, dan krijg je een crosshair en dan kun je daarmee een gedeelte van je scherm selecteren.

Dedstok

Dedstok op 16 juni 2008 #

"jgmkoster"

delete : fn+backspace

Dankje, deze wist ik nog niet:)
Zat hier soms nog weles mee, met mijn macbook:)

G-Force

G-Force op 16 juni 2008 #

"junjur"

hoezo heet ie forward delete? bij mij op het nieuwe bedrade toetsenbord staat gewoon delete hoor… waarom zou die anders heten.

Klopt, maar op de notebooks van Apple en het nieuwe wireless keyboard heb je geen losse (Forward) Delete toets. De combinatie FN+Backspace heet Forward Delete. :)

VlamMans

VlamMans op 16 juni 2008 #

"junjur"

Printscreen is idd command (appeltje)+shift+3. Je kunt ook command+shift+4 gebruiken, dan krijg je een crosshair en dan kun je daarmee een gedeelte van je scherm selecteren.

of CMD+SHIFT+4, loslaten, en dan op spatiebalk, dan komt er een cameraatje,dan klikkenop het scherm wat je wil hebben, en dan krijg je een screenshot van één scherm of menu o.i.d.

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 16 juni 2008 #

"junjur"

Wat er op de toets staat is niet altijd de officiële naam van een toets, hoor. Op de Shift-toets staat ook ⇧ om maar wat te noemen :)

Beaglelover

Beaglelover op 16 juni 2008 #

"VlamMans"
"junjur"

of CMD+SHIFT+4, loslaten, en dan op spatiebalk, dan komt er een cameraatje,dan klikkenop het scherm wat je wil hebben, en dan krijg je een screenshot van één scherm of menu o.i.d.

Na loslaten zie je een “vizier”: gedeelte wat je wilt hebben kun je hiermee selecteren. Na selecteren en loslaten wordt meteen een *.png op buroblad bewaard, deze kun je vervolgens opslaan als bijv. *.jpg

Kobes

Kobes 6 jaren geleden #

of de png gewoon gebruiken als png. Het staat niet voor niet voor “portable network graphics” en is dus goed “portable” en breed geaccepteerd tegenwoordig.

R-Flow

R-Flow 6 jaren geleden #

"Kobes"

of de png gewoon gebruiken als png. Het staat niet voor niet voor “portable network graphics” en is dus goed “portable” en breed geaccepteerd tegenwoordig.

Dat is geheel afhankelijk van de hoeveelheid opslag of hosting space je hebt. JPG bestanden zijn te comprimeren (wat uiteraard van de kwaliteit afgaat) waardoor ze vaak kleiner zijn dan PNG bestanden.

Kobes

Kobes 6 jaren geleden #

".R"

Dat is geheel afhankelijk van de hoeveelheid opslag of hosting space je hebt. JPG bestanden zijn te comprimeren (wat uiteraard van de kwaliteit afgaat) waardoor ze vaak kleiner zijn dan PNG bestanden.

Wie zegt dat ze gebruikt gaan worden op een website of hosting anderszins?
Maar goed, verder heb je wel gelijk. Voordeel van png geef je zelf ook al aan, vaak betere kwaliteit (maar kost meer ruimte). Cruyff had altijd al gelijk: ieder voordeel heb zijn nadeel.

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke 6 jaren geleden #

".R"

JPG bestanden zijn te comprimeren (wat uiteraard van de kwaliteit afgaat) waardoor ze vaak kleiner zijn dan PNG bestanden.

Geen van de twee is goed te comprimeren omdat ze allebei al ingebouwde compressie hebben — het verschil is dat die van JPEG verder gaat dan die van PNG, omdat PNG nou net bedoeld is om géén data te verliezen, en dus de kwaliteit van het origineel te behouden, terwijl bij JPEG de afweging is dat wat kwaliteitsverlies niet erg is als je er bytes door wint. Waardoor we toch weer bij Cruijff uitkomen :)

Maar dat gezegd ben ik het met Kobes eens: bewaar gewoon als PNG en pas het formaat alleen aan als je daar een goede reden voor hebt, in plaats van het automatisch te doen.

R-Flow

R-Flow 6 jaren geleden #

"Jakko

Geen van de twee is goed te comprimeren omdat ze allebei al ingebouwde compressie hebben — het verschil is dat die van JPEG verder gaat dan die van PNG, omdat PNG nou net bedoeld is om géén data te verliezen, en dus de kwaliteit van het origineel te behouden, terwijl bij JPEG de afweging is dat wat kwaliteitsverlies niet erg is als je er bytes door wint. Waardoor we toch weer bij Cruijff uitkomen :)

Dat bedoelde ik dus met dat JPG-bestanden te comprimeren zijn (comprimeren staat niet gelijk aan ZIP-bestanden e.d.) : de meeste programma’s geven je de optie om het compressie niveau in te stellen van hoog naar laag. 8)

Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke 6 jaren geleden #

".R"

Dat bedoelde ik dus met dat JPG-bestanden te comprimeren zijn (comprimeren staat niet gelijk aan ZIP-bestanden e.d.)

Nou ja, als we precies willen zijn: je had het over de bestanden comprimeren, wat in algemeen taalgebruik volgens mij wel inhoudt dat je het hebt over zippen o.i.d. :)

Over dit topic

Gestart op 16 juni 2008 door erwin.prins

Laatste reactie door Jakko Westerbeke

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen