One More Thing » Community » Forum » Mac Software » OS X » Overvolle prullenbak snel legen

Overvolle prullenbak snel legen

sanderd777

sanderd777 op 16 augustus 2010 #

Ik wil mijn overvolle prullenbak snel legen. Als ik hem gewoon leeg (niet veilig) dan doet er minstens 16 uur over om uberhaupt te beginnen met legen.

Nu heb ik wat dingen gelezen om de prullenbak via Terminal te legen, maar kom hier nog niet helemaal uit.

Er staan bestanden in de prullenbak van verschillende harde schijven, waaronder 2 externe. Ook staan er complete backups in van Time Machine op mijn Timecapsule.

Iemand een script of tip om het zo snel mogelijk te verwijderen uit de prullenbak?

Alvast bedankt!

Elrithranduil

Elrithranduil op 16 augustus 2010 #

Via een programma als Onyx (gratis) kan je deze terminalcommando’s makkelijk uitvoeren.
Verder weet ik weinig van dit onderwerp.

Vinhelper

Vinhelper op 16 augustus 2010 #

Om hoeveel GB’s gaat het dan wel niet?

Weet je zeker dat je ”Veilig legen” niet hebt aanstaan?

Probeer eens met Option ingedrukt te legen, ook al haalt dat waarschijnlijk niet veel uit.

Als dat allemaal niet gaat, zet hem dan gewoon iedere nacht aan het werk, op den duur is alles dan wel opgeruimd.:wink:

sanderd777

sanderd777 op 16 augustus 2010 #

Het gaat om heel wat GB’s :)  Ja, weet zeker dat Veilig Legen niet aan staat.

Sascha

Sascha op 16 augustus 2010 #

Je kan ook eerst alle externe harde schijf loskoppelen en dan de prullenmand legen om de TimeMachine-backups te verwijderen enzo. Dan zou de prullenmand leeg moeten zijn. Als je dan één externe HD aankoppelt, is er terug trash in je vuilnisbak en kan je die weer legen.

Als je dit herhaalt voor je andere externe harde schijf en het verspreid over enkele keren (lees dagen) dan zal het misschien wel meevallen.

Maar het is inderdaad zeer raar dat het zo lang duurt terwijl je hem niet veilig leegt…

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 16 augustus 2010 #

Elrithranduil op 16 augustus 2010

Via een programma als Onyx (gratis) kan je deze terminalcommando\’s makkelijk uitvoeren.
Verder weet ik weinig van dit onderwerp.

Via dit zelfde programma (en andere soortgelijke tools) kan het ook van kwaad tot erger gaan als je te weinig ervaring hebt. En ook dan is het gratis…

Ir.Bob

Ir.Bob op 16 augustus 2010 #

Ik zou gewoon je Mac een nachtje aan laten staan. Terminal verwijder commando’s als je er geen kaas van hebt gegeten is vragen om problemen.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 16 augustus 2010 #

sanderd777 op 16 augustus 2010

Het gaat om heel wat GB\’s :)  Ja, weet zeker dat Veilig Legen niet aan staat.

En al die Giga’s, zijn dat vele bestanden of enkele grote? Vermoedelijk vele, want dat gaat altijd langzamer. Het lijk mij dat jou probleem bij je zelf zit. Waarom maak je hem zo vol? Gewoon op tijd legen want dat gaat snel genoeg.

Als ik mijn vuilniszak te vol maakt sta ik ook te klooien bij de container om hem er in te proppen… :slant:

Maverick9898

Maverick9898 op 16 augustus 2010 #

Als ik mijn vuilniszak te vol maakt sta ik ook te klooien bij de container om hem er in te proppen…

Haha mooie vergelijking;).
Laat ‘m gewoon idd een nachtje staan. Dan ben je er vanaf en dan gewoon regelmatig legen.

Night

Night op 17 augustus 2010 #

Ga in de Terminal eerst naar de juiste folder (de .Trash folder)

cd ~/.Trash

Je ziet dan in de prompt dat je in de .Trash folder zit:
[macnaam]:.Trash [Gebruikersnaam]$
Controleer dit goed: één typfoutje en er is méér weg dan je lief is!

Wis vervolgens alle bestanden (let op: weg = ook ècht weg)

rm -r *
Vinhelper

Vinhelper op 17 augustus 2010 #

Maar kijk wel altijd uit met het rm-commando, een typfout en je hele harde schijf wordt gewist.

Alleen in dit geval gebruiken dus.:lol:

Poezenbeest

Poezenbeest [moderator] op 17 augustus 2010 #

Sowieso gaat het een tijd duren. De TM-back-ups die worden beschreven zijn sparsebundles en die bestaan uit heel veel kleine bestanden. Elk bestand moet apart gewist worden en als je begint aan het wissen met alleen een sparsebundle er in, dan zie je al dat er niet één bestand wordt gewist, maar enkele tienduizenden. Veiligste manier: een nachtje laten draaien, die vijftien uur worden na verloop van tijd toch minder.

Overigens… het verplaatsen van TM-back-ups gaat niet met sleuren en pleuren, misschien handig om je te realiseren voordat je hem weggooit.

michelvdb

michelvdb op 17 augustus 2010 #

Pardon my French, but… De Terminal rm commando’s versnellen het verwijderen echt niet of nauwelijks. Dus blijf je er beter af als je er niet mee vertrouwd bent en laat je Mac aan staan.

sanderd777

sanderd777 op 17 augustus 2010 #

Nu opgelost, TM zelf geformatteerd. Bestanden in de prullenbak per externe schijf verwijdert.

TheoKl

TheoKl op 19 augustus 2010 #

Download eens het programmaatje SuperEmptyTrash en de problemen zijn voor altijd opgelost. Maakt direct alles leeg ook als de Mac zegt dat iets door het systeem wordt gebruikt.

Sascha

Sascha op 20 augustus 2010 #

De Mac zegt dat niet voor niets hoor.

Als ik iets wil verwijderen en mijn Mac geeft de reactie dat iets door het systeem wordt gebruikt, log ik even uit en terug in en dan kan ik het meestal wel verwijderen. Anders even herstarten en kan ik alsnog de prullenbak legen zonder meldingen.

En dat zonder al die troep-programmaatjes.

TheoKl

TheoKl op 20 augustus 2010 #

Niks troep-programmaatjes: de Mac maakt soms ook fouten en dan zorgt dit programma dat dat over gaat.

Sascha

Sascha op 20 augustus 2010 #

Daarom dat er op dit forum topics worden gestart waarin iemand een probleem beschrijft waarbij de oorzaak vaak dit soort programma’s zijn.

hendrik ijzerbroot

hendrik ijzerbroot op 20 augustus 2010 #

TheoKl op 20 augustus 2010

Niks troep-programmaatjes: de Mac maakt soms ook fouten en dan zorgt dit programma dat dat over gaat.

Je gedachten trein is ontspoort (rustig maar, ik heb 112 al gebeld. :wink:  )
Het OS maakt geen fouten, het is de gebruiker. Als het OS zegt dat iets niet verwijderd kan worden, is dat zo. Geforceerd wissen via zo’n tool is dan nooit een goed idee. Even uit en in loggen is dan veel veiliger.

Het probleem met die tools (zoek er maar op, je komt er talloze tegen waarbij een systeem verziekt was door onjuist gebruik) is dat de mensen die die tool niet nodig hebben de zelfde mensen zijn met voldoende ervaring om hun Mac ook zonder die tools draaiende te houden. Omgekeerd zijn het dus vaak de onervaren mensen die met zo’n tool gaan zitten klooien zonder te begrijpen wat ze doen of te weten of iets nodig is. Zo leegt men b.v.b. met die tools vaak het cache geheugen, maar dat moet je nu juist niet doen als alles goed loopt.

Over dit topic

Gestart op 16 augustus 2010 door sanderd777

Laatste reactie door hendrik ijzerbroot

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen