One More Thing » Community » Forum » Algemeen » Winkels & Providers » "tetheren" bij rabo mobiel

"tetheren" bij rabo mobiel

rqstadman

rqstadman op 29 juni 2012 #

in de FUP van Rabo Mobiel staat dat je niet mag tetheren en alleen het internet in combinatie van een mobiele telefoon mag gebruiken en niet met een computer of laptop maar een mobiele telefoon is in feite ook een computer. Een laptop is niets meer dan een compacte computer dus is een mobiele dat ook. Dus als ik in mijn laptop een GSM kaart zet en mijn simkaart er in doe mag ik dus wel in combinatie met mijn “mobiele telefoon” ofterwijl laptop gewoon gebruik maken van hun internet?

Thrust

Thrust op 29 juni 2012 #

Haha, zit je nou een reden te zoeken om te mogen tetheren? Ga gewoon tetheren als je dat wil.
Mensen rijden toch ook te hard terwijl ze weten dat ze dat niet mogen doen ;) .

Nikita

Nikita op 29 juni 2012 #

Ik vraag me af of het voor de aanbieder überhaupt te zien is of je verbinding maakt vanaf je mobiel of vanaf de laptop (en óf ze het wel mogen zien – vanuit privacy oogpunt).

De reden van dit ‘verbod’ is vaak dat je vanaf een computer vaak meer data verbruikt dan vanaf je mobiel (neem bijvoorbeeld de limiet van 25 MB op App Store downloads over 3G op de iPhone). Zeker bij FUP zit hier wel wat in; het netwerk is niet echt bedoeld / geschikt om iedereen lekker hele seizoenen van hun favoriete series in FullHD Blu-ray formaat te gaan downloaden naar hun computer. Maar de meesten zullen dat ook niet doen over een 3G lijn…

Maar goed, ik vraag me af of je provider het verschil wel kan of mag zien, dus ik zou me er geen zorgen over maken.

martijnG

martijnG op 29 juni 2012 #

Telecom providers zijn bang voor hun inkomen.
Het is een beetje alsof een tankstation zou zeggen, die benzine mag je niet gebruiken voor je zuinige scooter, die is alleen bedoeld voor grote auto’s. Zoals benzine benzine blijft, blijft data gewoon data…. Alleen het verbruik zal waarschijnlijk verschillen.

rqstadman

rqstadman op 29 juni 2012 #

ineens bedenk ik me dat er zo’n wet was dat je whatapp en skype en al die zooi niet meer mocht verbieden, dat geld dan toch ook voor tethering? maar als ze zien dat je tethert heffen ze je abbonement op, zie FUP

iNicky

iNicky op 30 juni 2012 #

Ja, ze kunnen zien dat je tethert b.v. via je MAC address. Daarnaast gaat het er niet om wat jij onder een computer verstaat maar wat men in het algemeen en speciaal bij de Rabo daaronder begrijpt.

Nikita

Nikita op 30 juni 2012 #

Maar het blijft onzin; data = data en blijft data. Ongeacht of het vanaf je mobiele telefoon komt of een computer. Als ik Engadget bezoek op m’n iPad of smartphone, kost dat net zoveel data als wanneer ik diezelfde site op mijn computer bekijk…

Bento

Bento op 30 juni 2012 #

Nikita – op 30 juni 2012Maar het blijft onzin; data = data en blijft data. Ongeacht of het vanaf je mobiele telefoon komt of een computer. Als ik Engadget bezoek op m\’n iPad of smartphone, kost dat net zoveel data als wanneer ik diezelfde site op mijn computer bekijk…

Dat geldt natuurlijk niet voor iedere website.

MauritsBD

MauritsBD op 30 juni 2012 #

Een Nederlandse rechter heeft onlangs besloten dat het internet van een abonnement voor alle doeleinden gebruikt mag worden door de gebruiker. De gebruiker betaald er immers voor en de aanbieder heeft niets te zeggen over het doel waarvoor dit word gebruikt. In de voorwaarden kan dan wel staan dat je niet mag tetheren, de wet staat wel toe dat dit mag.

Dus gewoon doen!

Nikita

Nikita op 30 juni 2012 #

Dat wil ik zeggen; als ik een pakker koop van, zeg, 500 MB, dan moet het toch niks uitmaken voor de provider of ik dat opmaak aan whatsapp op mijn telefoon of Skype op mijn laptop? Data is data!

@ Bento: mobiele sites daargelaten natuurlijk…

MauritsBD

MauritsBD op 30 juni 2012 #

Nikita – op 30 juni 2012Dat wil ik zeggen; als ik een pakker koop van, zeg, 500 MB, dan moet het toch niks uitmaken voor de provider of ik dat opmaak aan whatsapp op mijn telefoon of Skype op mijn laptop? Data is data!

@ Bento: mobiele sites daargelaten natuurlijk…

Precies, daarom hebben onder andere Vodafone en HollandsNieuwe het tetheren open gegooid omdat het theoretisch gezien illegaal is voor een provider om hun gebruikers te beperken in deze mogelijkheid. Men doelt hiermee op de vrijheid van het gebruiken van een aangekocht product en of dienst door de gebruiker. In de telecom wet word dit beschreven als de de neutraalheid van een provider tegenover haar klanten.

Zie artikel

Bento

Bento op 30 juni 2012 #

MauritsBD – op 30 juni 2012Een Nederlandse rechter heeft onlangs besloten dat het internet van een abonnement voor alle doeleinden gebruikt mag worden door de gebruiker. De gebruiker betaald er immers voor en de aanbieder heeft niets te zeggen over het doel waarvoor dit word gebruikt. In de voorwaarden kan dan wel staan dat je niet mag tetheren, de wet staat wel toe dat dit mag.

Dus gewoon doen!
Ik vermoed dat er dan staat “de gebruiker betaalt…”. En “…dit wordt…” uiteraard.

Voorwaarden mogen nooit in strijd zijn met de wet.

rqstadman

rqstadman op 03 juli 2012 #

ik vind het heel verlijdelijk om de persoonlijke hotspot niet aan te zetten maar als ik het toch doe zullen ze mijn abbonement beeindigen, zouden ze dit wel echt doen want anders ben ik de sjaak en ik kan ze moeilijk voor de rechter slepen

Over dit topic

Gestart op 29 juni 2012 door rqstadman

Laatste reactie door rqstadman

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in of registreer.

Inloggen